Saturday 13 June 2009

Salah siapa semangka bonyok


Seorang aktivis masyarakat sering sibuk dengan kerja kemasyarakatannya sehingga kurang perhatiannya pada isterinya di rumah. Dia sering pulang lewat dan terlupa membelikan buah tangan kepada isterinya itu.

Suatu petang, ketika memandu pulang lebih awal daripada biasa, aktivis ini ternampak gerai menjual semangka di pinggir jalan. Dibelinya sebiji semangka untuk mengambil hati si isteri.
Diberikan semangka itu kepada isterinya untuk dipotong bagi dimakan bersama.

Selepas membersihkan diri, si suami kembali ke ruang makan. Dia agak terkejut dirinya kerana mendapat wajar isterinya masam.

Rupa-rupanya buah semangka itu telah bonyok sebelah. Fahamilah dia bahawa hadiahnya tidak sempurna.

“Apakah sayang ingat abang sengaja memilih semangka yang rosak untuk dihadiahkan kepada isteri tersayang?” pujuknya lembut. Si isteri terus memalingkan muka dengan wajah marah.

“Jika bukan kerana itu, apakah sayang fikir si penjual semangka itu sengaja menjualkan semangka busuk kepadaku? Tidak masuk akal bagi seorang penjual menjualkan barangan rosak kepada pelanggannya kerana itu pasti menjejaskan penjualannya masa depan.”

Si isteri terus berwajah masam.

“Jika bukan itu, apakah sayang fikir petani yang menanam semangka itu sengaja mahu menghasilkan hasil tanaman yang rosak apology mendekatkannya untuk si penjual.”
Pujukan dan alasan si suami masih terus mendapat reeks ham bar si isteri.

“Jika semua itu tidak diterima sebagai alasan, tentu ada sebab lain yang lebih besar.
“Sayang tidak salahkan abang, tidak salahkan penjual, dan tidak salahkan petani kerana semangka yang sebiji ini. Pastinya sayang salahkan kuasa di sebalik yang menghasilkan semangka ini. Agaknya, sayang salahkan Tuhan yang telah menciptakan segalanya, termasuk semangka ini. Sayang bukan sahaja tidak mensyukuri nikmat yang Tuhan kurniakan kepada kita, malah menyalahkan-Nya pula kerana memberikan sebiji semangka busuk!”


Si isteri benar-benar tersentak dengan kata-kata suaminya. Dia mulai insaf.



wallahu 'alam...


dr BH Jumaat 9 Nov 2007

1 comment:

denaihati said...

tinggi betul kiasan cerita ini..semuga jadi pengajaran kepada di ku ini...